Pitozis (Göz Kapağı Düşüklüğü) Nedir? Pitozis Belirtileri ve Tedavi Yöntemleri Nelerdir?

Pitozis, üst göz kapağının gözün üzerine düşmesi ile karakterize bir problemdir. Gözün bir kısmını veya bazı durumlarda tamamını kapatacak kadar düşen üst göz kapağı, görüş alanını kısıtladığı gibi estetik açıdan problemlere de sebep olmaktadır. Bu durum kişilerin hem göz sağlığını hem de sosyal yaşantısını olumsuz etkilemektedir.

Pitozis Neden Olur?

Pitozis, doğuştan (konjenital) veya daha sonra yetişkinlik döneminde ortaya çıkabilen bir sağlık sorunudur. Doğumsal pitozis, çoğunlukla göz kapağını kaldıran kasın yeterince gelişememesi sebebiyle meydana gelir. Doğumsal pitozis, görme alanını daralttığı için göz tembelliği gibi göz gelişimini etkileyen problemlere yol açabilir.

Yetişkinlerde görülen göz kapağı düşüklüğü genellikle başka bir hastalığın varlığı, travmalar veya yaşlanmaya bağlı göz çevresindeki cilt ve kasların zayıflamasıyla ortaya çıkmaktadır.

Pitozise neden olan diğer durumlar şunlardır:

• Levator kasının (üst göz kapağını kaldıran kas) zayıflaması veya bu kası kontrol eden sinirlerde ortaya çıkan hasar

• Sert kontakt lenslerin uzun süreli kullanımı

• Travmalar, yaralanmalar

• Üst göz kapaklarında oluşan tümörler

• Üst göz kapaklarının derisinin gevşemesi

• Göz ameliyatlarından sonra ortaya çıkan komplikasyonlar

• Botoks enjeksiyonlarından sonra ortaya çıkan komplikasyonlar

• Nörolojik kas hastalıkları

Pitozis Belirtileri Nelerdir?

Pitozisin en tipik belirtisi göz kapağının normalden daha düşük olmasıdır. Pitozis olan kişilerde en yaygın görülen belirtiler şunlardır:

• Göz yorgunluğu

• Göz ve baş ağrısı

• Gözleri açmak için kaşları aşırı kaldırmak

• Çeneyi sürekli yukarıda tutmak

• Çift veya şaşı görme sorunu

• Gözde kuruluk ve aşırı yaşarma

Pitozisin göz sağlığı açısından herhangi bir probleme sebep olup olmadığını anlamak için uzman bir göz doktoruna başvurulmalıdır.

Pitozis Tanısı Nasıl Konulur?

Pitozis gözle görülebilir bir sağlık sorunu olduğu için kapsamlı bir muayene ile kolaylıkla tanı konulabilir. Uzman bir göz doktoru tarafından fiziki muayene ve detaylı bir tıbbi öykü ile bu soruna neden olan faktörler araştırılır. Göz kapağındaki düşüklük ölçülerek görme alanında herhangi bir azalma olup olmadığı kontrol edilir. Göz kapağı düşüklüğü tanısı konulduktan sonra hızlıca tedavi süreci başlatılır.

Pitozis Nasıl Tedavi Edilir?

Göz kapağının ne kadar düşük olduğu, hastaların görme alanının ne kadar engellendiği, göz kapağını kaldıran kasın gücü gibi bütün durumlar bir arada değerlendirilerek tedavi yöntemine karar verilir.

Doğumsal pitozisi olan bebek ve çocukların tedavisinde öncelikli amaç görüşü düzeltmektir. Böylelikle göz tembelliği gibi gözün gelişimini bozacak problemlere yol açmadan sorunun önüne geçilebilir. Yetişkinlerde ise pitozise neden olan durum tespit edildikten sonra hasta için en doğru yönteme karar verilir.

Göz kapağı düşüklüğü fazla değilse kendiliğinden geçmesi beklenebilir ancak bu süreçte düzenli kontrol ve hastalığın seyrini takip etmek oldukça önemlidir. Eğer göz kapağı düşüklüğü çok fazlaysa ve bu durum hastaların görüş alanını çok daraltıyorsa ameliyat gerekebilir. Pitozis ameliyatı, erişkin hastalarda genellikle lokal anestezi altında uygulanır ve yaklaşık 30 dakika sürer. Hastalarda özel bir durum olmadığı sürece genel anestezi ve hastanede yatış gerekmez.

Pitozisin tedavisinde göz damlaları da kullanılmaktadır. Bu damlalar, göz kapağını kaldıran kaslara etki eder. Doğuştan olmayan pitozise sahip hastalarda kullanılan bu yöntem her hastaya uygun bir tedavi yöntemi olmayabilir.