Behçet Hastalığı Nedir? Göze Etkileri Nelerdir?

Behçet Hastalığı Nedir?

Behçet hastalığı, bağışıklık sisteminin anormal bir şekilde çalışması sonucu ortaya çıkan otoimmün bir hastalıktır ve kesin nedeni bilinmemektedir. Vücutta birçok sistem ve organda tutulum gösterse de genellikle ağız, cilt, gözler, genital bölge ve eklemleri etkiler.

Behçet hastalığının belirtileri ve şiddeti kişiden kişiye göre değişebilir ancak en yaygın belirtileri arasında ağızda ağrılı ülserler, cilt lezyonları, göz iltihabı, eklemlerde ağrı ve şişlik, sindirim sistemi problemleri ve genital ülserler bulunur.

Behçet hastalığı tanısı genellikle semptomlar ve fiziksel muayene sonucunda konulur. Bu problem multidisipliner bir yaklaşım gerektirebileceği için hastaların uzman bir ekip tarafından takip edilmeleri önemlidir. Tedavi sürecinde semptomların kontrol altına alınması ve inflamasyonun azaltılması ilk önceliktir. İlaçlar, özellikle kortikosteroidler ve immünosupresanlar, semptomların hafifletilmesinde ve nükslerin önlenmesinde etkili olabilir.

Behçet Hastalığı Göze Nasıl Etki Eder?

Behçet hastalığı teşhisi konulan hastaların büyük bir çoğunluğunda göz tutulumu görülmektedir. Göz tutulumu ise en sık göz iltihabı yanı üveit olarak ortaya çıkmaktadır. Behçet hastalığında üveit, çoğunlukla ön üveit, arka üveit ya da her ikisinin bir arada gözlemlendiği panüveit olarak ilerleme göstermektedir.

Ön üveit sonucunda ağrı, kızarıklık, bulanıklık, görme kaybı, uçuşma gibi semptomlar oluşabilir. Ön üveitte hipopiyon yani gözün ön bölgesinde iltihap birikmesi yaşanırsa hastalık çok daha ağır seyredebilir ve bıraktığı hasarın boyutu daha yüksek olabilir.

Arka üveitte ise gözde kızarıklık ve ağrı olmasa da görme kaybı yaşanabilir. Genellikle hastalarda ön üveit ve arka üveit birlikte gözlemlenmektedir.

Behçet hastalığında üveit genellikle aniden oluşur ve ataklar şeklinde tekrarlar. Bu atakların sebep olduğu görme hasarları değişiklik gösterebilir, dolayısıyla düzenli muayene oldukça önemlidir.

Behçet Hastalığında Göz Tutulumu (Üveit) Sıklığı Nedir?

Araştırmalar, üveitin Behçet hastalığı olan hastaların %45 ila %55'ini etkilediğini göstermektedir. Behçet hastalığına bağlı olarak ortaya çıkan diğer şikayetler, bazen hastanın doktora başvurmasını sağlayacak kadar belirgin olmayabilir. Bu sebeple, üveit şikayeti sonrasında Behçet hastalığı tanısının konulması sıkça görülen bir durumdur.

Behçet Hastalığından Kaynaklı Göz Tutulumu İçin Risk Grubu Nasıldır?

Behçet hastalığı sonucu üveit oluşumu ve üveitin ilerleme şiddeti genellikle hastaların yaşı ve cinsiyetiyle ilişkilidir. Çoğunlukla 20-60 yaş arasında görülür. Eğer Behçet hastalığı erken yaşlarda ortaya çıkmışsa üveit oluşumu ve şiddetli seyir olasılığı daha fazladır. Erkek hastalarda Behçet hastalığına bağlı üveit, kadınlara kıyasla daha sık gözlemlenmektedir.

Behçet Hastalığından Kaynaklı Göz Tutulumu Nasıl Tedavi Edilir?

Behçet hastalığına bağlı üveitin tedavisi, genellikle hastanın semptomlarının şiddetine ve göz tutulumunun yerine bağlı olarak değişkenlik gösterir. Tedavi hedefleri; gözdeki iltihabı azaltmak, semptomları kontrol altına almak, görme kaybını önlemek ve komplikasyonları engellemektir.

İlk aşamada genellikle ilaçlı tedaviye başvurulur. Gözdeki enfeksiyonun en hızlı şekilde giderilmesi için güçlü anti-enflamatuar ilaçlar veya steroidli (kortizonlu) ilaçlar kullanılabilir. Göz tutulumunun şiddetine bağlı olarak oral tabletler, göz damlaları veya enjeksiyonlar tercih edilebilir. Bunların yanı sıra immünosüpresif ilaçların kullanımı da mümkündür. Bu ilaçlar, bağışıklık sistemini baskılayarak iltihabın kontrol altına alınmasına yardımcı olur. Üveit, eğer ilaç tedavisi ile baskılanacak seviyeyi geçmişse vitrektomi ameliyatı gerekebilir.

Tedavinin amacı semptomların kontrol altına alınması ve remisyonun (iltihaplanmanın azalması veya kaybolması) sağlanmasıdır. Ancak bazı durumlarda göz tutulumu tekrarlayabilir ve sürekli bir tedavi gerektirebilir. Bu noktada hastaların düzenli takip edilmesi, tedaviye uyum sağlaması ve doktorun önerilerine uyması oldukça önemlidir.