Fako Yöntemi Nedir?

Fako Yöntemi

Fako yöntemi, katarakt tedavisinde en çok tercih edilen yöntemlerden bir tanesi olma özelliğini taşır. Bu yöntem halk arasında lazerle katarakt ameliyatı olarak bilinmektedir. Bu tedavide aslında lazer ışınları değil de ultrasonik dalga güçleri kullanılmaktadır. Teknik sayesinde katarakt 2 mm’lik cerrahi kesi atılarak temizlenmekte ve aynı noktadan göz içi mercekler yerleştirilebilmektedir. Çok küçük olan bu kesi yerine dikiş gerekmez ve kendiliğinden iyileşir. Fako yönteminde klasik cerrahideki gibi bir dikiş yoktur bu nedenle bu yöntem halk arasında dikişsiz yöntem olarak da adlandırılmaktadır.

AMELİYATA HAZIRLIK NASIL YAPILIR?

Fako yönteminden önce hastanın muayenesi yapılmaktadır. Bu muayene ve tetkikler sonucunda hastanın yönteme uygun olup olmadığı analiz edilir. Eğer hasta yönteme uygunsa kendisine bilgilendirme yapılır ve randevu verilir. Hasta muayeneden sonra aynı gün ameliyata alınabilmekte ameliyattan hemen sonra da taburcu edilebilmektedir. Yanı bu ameliyat sonrasında hasta günlük hayatına hızlı bir biçimde geri dönebilir. Ameliyatın adımları nelerdir?

Öncelikle hastaya ameliyattan önce hastaya bazı damlalar damlatılarak ön hazırlıklar gerçekleştirilir. Daha sonra hasta ameliyathaneye alınır. Ameliyata giren hastanın tedavisi yaklaşık 20 dakikada bitmiş olur. Fako yönteminde göze 2.2 mm’lik kesiden girilir. Katarakt tedavisinde doğal mercek ile yapay mercek değiştirileceğinden, doğal merceğin göz kısmından dikkatli biçimde alınması gerekmektedir. Bunun için ameliyat esnasında Viscoelastic Jel kullanılmaktadır. Bu sayede gözde yer alan doğal merceğin, göze zarar verilmeden rahat bir şekilde bölgeden alınması sağlanır. Doğal göz merceği, göz içerisine parçalanır. Ultrasonik ses yayan bir cihaz yardımıyla doğal merceğin ortadan kaldırılması sağlanır. Bunun yerine kişinin görüşünü sağlayacak olan yapay mercek, göz içerisine yerleştirilir. İki gözün ameliyatı aynı gün yapılamamaktadır. Zira iki gözün ameliyatının aynı anda yapılması, enfeksiyon riskini ortaya çıkartabilir. Bu nedenle iki gözün operasyonu arasında 2 gün olması gerekir. Fako yönteminin en önemli avantajı, laser tedavisine göre daha kısa süren bir operasyon vadetmesidir.

AVANTAJLARI NELERDİR?

• Bu ameliyat yaklaşık 15 – 20 dakikada tamamlanmaktadır.

• Özel bir mikroskop kullanılarak yapıldığı için hasta süreçte hiçbir şey hissetmez.

• Kesi oldukça küçüktür, gözün bütünlüğünü bozmaz.

• Ameliyat sonrası görüş klasik cerrahi yöntemlerin aksine daha nettir.

• Operasyon sorasında iyileşme çok daha hızlı olur.

AMELİYAT SONRASINDA NELERE DİKKAT ETMEK GEREKİR?

Fako yönteminden sonra dikkat edilmesi gereken adımlar bulunmaktadır. Yöntemin uygulanışından sonra doktor size bu noktalardan bahsedecektir.

• Ameliyatlı gözün ovuşturulmaması ve kaşınmaması gerekmektedir.

• Göze kesinlikle baskı uygulanmamalıdır

• Ameliyatlı gözün bulunduğu tarafa doğru yatılmamalıdır.

• Ameliyatlı göz su ve sabun gibi maddelerle temas ettirilmemelidir

• Rüzgarlı ve güneşli havalarda göz bandı ve koruyucu gözlük kullanılması şarttır

• Ağır bedensel hareketlerden iyileşme süresince kaçınmak gerekir

• Doktor onayı olmadan araç kullanılmamalıdır

• Ameliyat sonrası kontrollere mutlaka gidilmelidir

• Doktorun vereceği ilaçlar düzenli olarak kullanılmalıdır

OPERASYON SONRASI İYİLEŞME NASIL OLUR?

Operasyon sonrasında iyileşme süresi oldukça kısadır. Yöntemde küçük bir kesi kullanıldığı için iyileşme hızlanmaktadır. Operasyondan sonraki gün hasta kontrole girer. İlk günlerde görüş bulanık da olabilir netde. Herkesin iyileşme süreci farklıdır. Birkaç hafta sonra görmedeki netlik iyileşmektedir. Ameliyattan sonra eğer ihtiyacınız varsa doktorunuz size kullanabileceğiniz bir gözlüğü reçete etmektedir. Ameliyat sonrasında ayrıca kullanacağınız göz damlaları olacaktır. Bu damlalar kullanılmadan önce eller mutlaka iyice yıkanmalıdır. Doktorun size verdiği bilgilendirmeye göre damlaları kullanacağınız saatlere mutlaka uyum göstermeniz gerekmektedir. Damlalara gündüz boyunca devam etmek şarttır. Gece uyanıp damla damlatmanıza gerek yoktur.